Napjainkban rengeteg weboldalt találhatunk amelyek, annak ellenére, hogy profi grafikusok munkája alapján és hozzáértő feljesztők keze által készültek, mégis toldozgatott-foldozgatott, félkész képet adnak. Miért lehet ez? A szakemberek hibázhattak? A megrendelő nem vette a fáradtságot, hogy megadja a megfelelő anyagokat?
Bár ezek közrejátszhatnak, a valódi ok gyakran egyszerűbb, és éppezért fájdalmasabb ennél: a megfelelő tervezés hiánya.
Ahogy egy építkezésnek sem állunk neki tiszta elképzelés nélkül – mennyit akarunk rá költeni, mekkora telekre építkezük, milyen építőanyagokból, hány, és milyen szobákat akarunk – egy weboldal fejlesztésébe sem vághatunk bele annélkül, hogy pontos képünk lenne az elvárt végtermékről.
Bármilyen szakértelem áll rendelkezésünkre, és bármennyire is érdekes cégünk kínálata a lehetséges ügyfeleinknek, ha a megfelelő felkészültség és átgondoltság nélkül vágunk a projektbe, az könnyen drága, elnyúló, túlbonyolított folyamattá válhat, amelynek végén lehet, hogy még elfogadható eredményt sem fogunk kapni. Miért lehet ez? Milyen lépésekkel kerülhetjük el ezeket a hibákat, és mit tehetünk érte, hogy letisztult, egyszerű, mégis célratörő weboldalt kapjunk?
Mielőtt a részletekbe bonyolódnánk, tisztázzuk le mind magunkban, mind kiválasztott fejlesztőnkkel, mit várunk el. Ki a célközönségünk? Komoly, professzionális megjelenést akarunk adni szakértői vásárlóknak, vagy csupán csalogató képet akarunk festeni az új éttermünkről a város fiatalságának? Menyi információt akarunk átadni? Elég, ha egy egyeoldalas bemutatkozóval üzletünkhöz irányítjuk ügyfeleinket, vagy ennél többre van szükségünk?
Mindezeket a kérdéseket a folyamat elején egyértelműen válaszoljuk meg. Ez nekünk is segíteni fog átlátni saját elvárásainkat a weboldalunkkal szemben, miközben szintúgy nagyban megkönnyíti a fejlesztők munkáját. A grafikus eldöntheti, hogy hideg, professzionális és letisztult tervet igényel az oldal, vagy egy játékos meleg színkavalkádot, a fejlesztő pedig segíteni fog kiválasztani azokat az elemeket és funkciókat, amelyekre szükségünk lehet. Ebben a stádiumban a legfontosabb a projekten dolgozó szakemberek szoros együttműködése, mind egymással, mind a megrendelővel – a webfejlesztés egy bonyolult feladat, amely sokfajta tehetség és képzettség összefogását igényli, és ritka az, hogy valaki mindezekben egyszerre kiváló legyen.
A jól végrehajtott projekthez itt elengedhetetlen a közös munka, hogy a grafikus ne tervezzen weboldalunkra olyan elemet, amelynek fejlesztése indokolatlanul sok ideig tart, hogy a fejlesztő megvalósításai illeszkedjenek a kialakított képhez, és mindez nekünk, mint megrendelőnek, mind a tetszésünkre legyen.
Hozzunk kristálytiszta döntést arról, hogy mit kell tudnia a weboldalnak. A fejlesztő akkor fog a legjobban dolgozni, ha minden információt előre megkap. Meg akarunk jeleníteni hétről hétre aktuális étlapokat, vagy nyitvatartást? Akarunk elemeket, amelyeket csak regisztrált felhasználók láthatnak? Akarunk termékeket árulni weboldalunkon? Ha igen, mennyit, néhány tucatot, vagy néhány ezret? Be akarunk építeni különlegesen látványos díszítőelemeket?
A végtelenségig sorolhatnánk az ilyen kéréseket, melyek mindegyike befolyásolni fogja a fejelsztő döntéseit. Időt és pénzt spórolhat számunkra, ha egy több funkciót összekötő, fizetős bővítményt épít be oldalunk működésébe, előre kiválaszhatja a számára szükséges eszközöket, és az oldalt arra a terhelésre készíti fel, ami végül érni fogja.
Ha ezek az ötletek csak a fejlesztési folyamat során merülnek föl, újabb és újabb problémákba futhatunk. A darabokból lassan összeálló feladatok hosszas, elaprózott munkává alakíthatja a korábbi tiszta folyamatokat, és mindig fenn fog állni a veszélye, hogy az újonnan hozzáadott funkciók a régiekkel ütköznek, ami ismét hosszas fejlesztést, akár a korábbi munka lebontását fogja igényelni. Csak gondoljunk bele, egy építkezés során mennyi fájdalmat okozna mind a kivitelezőnek, mind saját pénztárcánknak, ha a folyamat közepén meggondolnánk magunkat, és a már majdnem kész, festés alatt álló gyerekszobánkat hirtelen konyhává akarnánk átalakítani.
A tervezési folyamatban fontos meghatároznunk egy végpontot, az úgynevezett design freeze-t. Ez az a pillanat, ahol a tervezést „befagyasztjuk,” elszánjuk magunkat egy végleges verzió mellett. Kisebb változtatásokra természetesen van lehetőség, viszont ezen a ponton túl elköteleződünk a terv mellett, és nem végzünk több nagy, alapvető változtatást. Erre a gyakorlatra azért van feltétlen szükség, hogy a fejlesztők nyugodtan tudjanak dolgozni weboldalunkon, ne kelljen folytonosan új, váratlan kérésekkel foglalkozniuk, és legfőképpen ne kelljen időt tölteniük saját, elvégzett munkájuk lebontásával és módosításával váratlan változtatások miatt.
Ha egy fejlesztő eltölt egy munkanapot weboldalunk egy részének elkészítésével, majd másnap meggondoljuk magunkat, áttervezetetjük, és így egy újabb munkanapot kell töltenie a korábbi munkája törlésével és az új verzió megépítésével, azt nehéz másnak nevezni kidobott pénznél.
A fejlesztési folyamat alatt felmerülhet a kísértés, hogy projektünket újabb és újabb elemekkel és funkciókkal bővítsük ki. Amennyiben ilyesmin gondolkozunk, tegyük fel a kérdést: biztos kell ez nekünk? Miért nem jutott ez eszünkbe a tervezés stádiumában? Megéri a változtatás a belefektetett munkát?
Egyénileg ugyan az ilyen apróságok jelentéktelennek tűnhetnek, de nagyon gyorsan összeadódnak, és förtelmesen elnyújthatják a fejlesztést. Ha újra és újra „csak még egy kis apróságot” akarunk adni oldalunkhoz, könnyen összeakadásokba futhatunk, elaprózhatjuk a feljesztő figyelmét, és nagyon könnyen elveszíthetjük a projektünk fölötti irányítást – a jól behatárolt kezdeti tervünk helyett, ahol tudtuk, mi mennyibe kerül és mire készül el, egy végeláthatlan toldozott-foldozott keverékké válhat az oldalunk.
Vannak ritka esetek, amikor ilyen, fejlesztés közbeni változtatások indokoltak, de sokkal gyakrabban csak a folyamat hátráltatását szolgálják. Mindig tartsuk fejben, jobb holnap egy működő weboldal egy soha el nem készülő és folyton változó álomtervnél.
Ha pedig mégis szükségesnek érezzük ezeket a változtatásokat, konzultáljunk a fejlesztőkkel, várjuk meg a jelenlegi munkamenet végét, és végezzük el azokat a maguk, szintén jól megtervezett és körbehatárolt projektjében.
Miközben napjainkban információk, nyersanyagok és lehetőségek tömkelege áll rendelkezésünkre, a siker titka a jó, pontos, precíz terv, és gyakran jobban járunk, ha nemet mondunk a változtatások kísértésére. A projekt korlátainak jó kezdeti kijelölésével és következetes betartásával időt és pénzt spórolunk magunknak, a végtermék pedig egy következetes, szép és működő weboldal lesz, ami pontosan azt fogja tenni, amit racionálisan elvárunk tőle.
A lehető legjobb helyen jársz! Kattints a kék gombra és foglalj egy időpontot most…
Online marketing tippek, trükkök és integrációk...
Tervezd te is tudatosan a digitális jelenléted!
Összes cikkÁllunk rendelkezésedre, bátran vedd fel velünk a kapcsolatot