A kalkulátorunkat a Pánácz Design inspirálta.
Egy új bemutatkozó weboldal megrendelése előtt természetesen mindenkiben felmerül az ár kérdése. Ezzel kapcsolatban azonban, pontosabb részletek nélkül, erősen eltérő válaszokat kaphatunk, néhány tízezer forintos összegektől egészen a milliós kategóriáig. Milyen tényezők felelősek ezért a szórásért? Mik azok a sarkalatos pontok, amelyek meghatározzák egy weboldal árát? Számodra indokoltak a költséges megoldások, vagy az igényeidnek teljesen megfelel egy olcsóbb, egyszerűbb végtermék is?
Hogy segítsünk megválaszolni ezeket a kérdéseket, összeállítottunk egy kalkulátort, amely, bár nem pontos árajánlatokat készít, egy megbízható támpontot nyújt weboldalaink árazásával kapcsolatban.
Reméljük ez az eszköz segíteni fog áthidalni a miénkhez hasonló cégek belső folyamatai és az átlagos vásárló rálátása közti szakadékot, cikkünk végén pedig az általunk készített weboldalakból néhány, nem kimerítő, de irányadó példát fogunk felhozni, hogy szemléltessük, az alábbi árak milyen termékeket takarnak, és hogy segítsünk leendő ügyfeleinknek kiválasztani az igényeiknek leginkább megfelelő terméket.
Fontos kiemelnünk, hogy az olcsó weboldal nem feltétlenül rossz weboldalt jelent. Minden megrendelő eltérő igényekkel rendelkezik, és más elvárásai vannak weboldalával kapcsolatban.
Egy kezdő kisvállalkozásnak, amely röviden be akarja mutatni tevékenységét, és egy helyen össze akarja gyűjteni telefonos, e-mailes és közösségi médiás elérhetőségeit lehetséges vásárlóinak, nincs oka komplex, több oldalas, egyedi fejlesztésű weboldalért százezreket kiadnia. Egy sablonból épített egyoldalas weboldal tökéletesen el tudja végezni azt, amire igényt tart, rövid idő alatt elkészül, és számára elérhető áron megrendelhető. A másik végleten, egy több országban jelenlévő nagyvállalatnak, amely termékeket akar forgalmazni az oldalán, három-négy nyelven akarja prezentálni tartalmát, és átfogó bemutatót akar nyújtani szerteágazó tevékenységeiről, nyilvánvalóan komplex, hosszú idő alatt elkészített, egyedi tervezést és fejlesztést javasolnánk, az elvárt funkciók pedig emelni fogják a végtermék árát.
A megrendeléskor az oldal puszta funkcionalitása mellett a legfontosabb szempont a megtérülés. Gondolkozzunk el rajta, mit várunk el a weboldaltól, nem csak beépített funkciók, hanem végeredmény szempontjából. Mennyi eladást várunk rajta keresztül, mekkora forgalom fog átfolyni rajta, hány ügyfelet fog hozni üzletünknek? Egy drágább, bonyolultabb weboldal ára elrettentő lehet, viszont, amennyiben számítunk ennek akár sokszoros megtérülésére az oldalról, akkor megéri a befektetést. Egy megfelelő tartalékokkal rendelkező vállalatnak megéri néhány százezer forinttal többet szánni weboldala tervezésére és fejlesztésére, ha ez aztán várhatólag milliókkal növeli bevételét. Ezzel szemben egy kezdő vállalkozónak egy ilyen kiadás megengedhetetlen lehet, azonban ha egy ötven-hatvanezer forintos weboldal segít megalapozni cége hírnevét, és havonta egy-két új ügyfelet szerezve néhány tízezer forinttal növeli jövedelmét, az is rövid úton megtérülhet és ezáltal okos befektetésnek bizonyul.
Az internetet böngészve biztos feltűnt már, hogy bizonyos weboldalak nagyon hasonlítanak egymásra, szélsőségesebb esetekben mondhatni egy kaptafára mennek. Ennek fő okai a különböző, pl. a WordPress keretein belül elérhető, ingyenes vagy fizetős sablonok.
Ezek egy afféle gerincet adnak az oldalnak, megkönnyítve a fejlesztőnek a végtermék összeállítását, és sokkal egyszerűbbé teszik a tartalom szerkesztését az ügyfél számára. Bizonyos sablonok segítségével egy weboldalt akár minimális képzettséggel is gyorsan és egyszerűen össze lehet állítani. A mérce másik végén állnak a teljesen egyedi fejlesztések, amelyeket már a grafikai tervezésnél teljes mértékben az ügyfél igényeire szabnak, a fejlesztők pedig sajátkezűleg építenek fel a nulláról. A két véglet között több köztes megoldás helyezkedik el, plusz idővel egy sablonokból épített weboldalt is jobban testre lehet szabni különböző kiegészítésekkel és módosításokkal, és természetesen az egyedi fejlesztések bonyolultsága között is komoly eltérések lehetnek.
A sablonok használata jelentősen leegyszerűsíti a folyamatot, azonban sok megkötést hoz magával. Meghatározzák az oldal formai felépítését, bizonyos funkciók beépítését pedig megnehezíthetik, vagy akár teljesen kizárhatják. Bár nagyon sokféle, eltérő igényekre és elvárásokra szabott sablon létezik, összességében azt mondhatjuk, hogy egy oldaltól minél több komplex feladatot és egyediséget várunk el, annál inkább igényli az egyedi fejlesztést, és annál drágább lesz.
Megrendelés előtt fontos eldöntenünk, hogy mennyi tartalmat és hogyan szeretnénk bemutatni oldalunkon. Egy, vagy többoldalas weboldalt szeretnénk? Elég, ha néhány fotó szerepel üzletünkről, vagy akár több, egymástól független galériát akarunk elhelyezni rajta? Elég, ha megjelenítünk egy telefonszámot, melyet ügyfeleink felhívhatnak, el akarunk helyezni az oldalon egy egyszerű jelentkezési űrlapot, vagy szeretnénk egy webáruházat, ahol azonnal lehet rendeléseket leadni?
Az ilyen és ehhez hasonló funkciók bekötése jelentősen megnövelheti a fejlesztési időt és költséget. Ilyenkor mérjük fel reálisan, és vegyük figyelembe, hogy mit várhatunk el az oldaltól. Amennyiben megbízhatóan számíthatunk rá, hogy jól menő vállalatunk oldala azonnal jelentős forgalommal fog indulni és látogatói készek lesznek pénzt hagyni nálunk, az teljes mértékben igazolja a komplexebb fejlesztéseket, frissen indított kisvállalkozásunk számára viszont ezek jó eséllyel nem indokoltak vagy költséghatékonyak, és a ritkábban érkező érdekelt látogatókat sokkal egyszerűbb csak elérhetőségeinkhez irányítanunk.
Természetesen minden fejlesztő és tervező jó fényben fogja bemutatni saját munkáját és kapacitásait, azonban nyilvánvalóan vannak eltérések különböző weboldalak minőségében. Ezek részben láthatóak az oldal arculatán is, azonban sokkal jelentősebbek az átlagos felhasználó elől elrejtett, háttérben futó folyamatokban. Amennyiben az oldalunk komplex funkciókat végez, hogyan lettek ezek megépítve? Ha nagy mennyiségű adat folyik keresztül rajta, hogyan kezeli ezt a háttérben?
Az ilyen kérdések egyszerűbb weboldalaknál sokkal kevesebb problémát okoznak. Ezek esetében ritkán merülnek fel egyáltalán olyan feladatok, amelyek megoldása magában is bonyolult, annak pontos módja pedig nagyban befolyásolja az oldal várható teljesítményét. Egy egyszerű, egyoldalas, puszta bemutató jellegű, jóformán csak szövegből és képekből összeállított weboldal esetében kevés olyan háttérfolyamat zajlik, amely precíz és komplex kivitelezést igényel, mondhatni kevés dolgot lehet rajta elrontani. Ha a kivitelező által fejlesztett más weboldalak alapvetően működőképesek és kinézetük elnyeri tetszésünket, kevés hibát véthetünk.
Ezzel szemben egy nagyobb, sok funkcióval ellátott oldal esetében nem csak az a fontos, hogy el tudja végezni a tőle elvártakat, hanem az ezek mögött álló struktúra is. Rossz fejlesztői gyakorlatokkal kaphatunk egy oldalt, amely kívülről megtekintve megfelel az elvárásainknak, és technikailag alkalmas is az elvárt folyamatok elvégzésére. Azonban, gyenge kivitelezés miatt, egy ilyen oldal lassú lehet, terhelés hatására lefagyhat, másodpercekig várakoztathatja a látogatókat egy-egy kattintás után, rossz felhasználói élményt nyújtva számukra és rontva az oldal teljesítményét a böngészőoldalakon.
Ez a folyamat egyik olyan része, amelyre nehéz kívülről rálátni, ezért a legjobb javaslat mindig az, hogy rendelés előtt nézzük át alaposan egy fejlesztő referenciáit, és keressünk olyant, aki fel tud mutatni ahhoz hasonló, nekünk tetsző, jól működő és jó teljesítményű oldalakat, mint amilyent mi is szeretnénk.
A várható költségekben és a végtermék minőségében is nagy szerepe lesz annak, hogy kit bízunk meg a feladattal. Ritkán jó ötlet megkérni egy ismerősünk informatikával hobbiként foglalkozó fiát, hogy gyorsan dobjon össze nekünk egy weboldalt, ami kétségkívül olcsó és gyors megoldás. Azonban komoly, profi kivitelezők között is nagy eltérések lehetnek. Egy szabadúszó webfejlesztő lehetséges, hogy jó oldalt tud építeni nekünk, azonban, ha egyedül dolgozik rajta, a munkafolyamat hosszú ideig tarthat, és, miközben az oldal feljesztését vállalja, lehet megkér minket, hogy írjuk meg mi előre annak teljes szövegét, készítsünk hozzá pár fotót üzletünkről, és összetettebb oldal esetén akár rendeljünk látványtervet profi grafikustól. Ezzel szemben egy több évtizedes tapasztalattal rendelkező vállalat lehetséges, hogy egy rövid konzultáció után, nagyon kevés további igénnyel, gyorsan kész és minőségi weboldalt tud átnyújtani, amelyet saját grafikusai terveznek meg, a tartalmat saját szövegírói készítik, csapatuk akár vállal fotózást és videóinterjúk elkészítését is.
A komolyabb szolgáltatások azonban nyilvánvalóan komolyabb költségeket vonnak maguk után. Egy nappalijából feketén dolgozó informatikus hallgató jóval kevesebb költséggel, és emiatt alacsonyabb árakkal dolgozik egy szabadúszó fejlesztőnél, akinek adót kell fizetnie munkájáért, aki megint csak kedvezőbb árakat tud kínálni egy közép- vagy nagyvállalatnál, amelynek fizetnie kell a tényleges fejlesztői és tervezői stábját, a cég működéséhez szükséges titkárságot, irodája bérleti díját, stb.
Ismételten fontos, hogy ne csak ösztönösen keressük a legdrágább, vagy legolcsóbb megoldást. Gondoljuk át, hogy mire van szükségünk: komplex, sok oldalas weboldalt akarunk készíttetni sürgősen, amely igényli, hogy egy nagyobb feljesztőcsapat egyszerre dolgozzon rajta, esetleg bonyolult szakszövegeket kell feltüntetnünk több nyelven, amelyek pontatlansága akár jogi következményeket vonhat maga után? Ebben az esetben valószínűleg egy nagy személyzetű, tapasztalt és megbízható vállalatot kell keresnünk, amely a folyamatot elejétől végéig gyorsan le tudja bonyolítani, és felelősséget tud vállalni az esetleges hibákért. Amennyiben azonban a közemberek számára egyszerűen és röviden szeretnénk bemutatni kisvállalkozásunkat egy egyoldalas projekt keretében, a munkafolyamat valószínűleg nem fog nagy személyzetet igényelni, tartalomnak tökéletesen meg fognak felelni saját, otthoni fényképezőgépünkkel készített fotóink, a szövegezést pedig egy, ilyen téren ha nem is profi, de tapasztalt fejlesztő segítségével szintén össze tudjuk állítani, sokkal kedvezőbb áron mint egy nagyobb személyzetű céggel.
Az árazásnál a választott fejlesztő természetesen figyelembe fogja venni, hogy neki hány munkaórájába fog kerülni a feladatok elvégzése. Természetesen általános szabály, hogy egy oldal minél nagyobb és bonyolultabb, fejlesztése annál tovább fog tartani, és annál drágább lesz. Emellett azonban fontos, hogy milyen határidőben állapodunk meg a fejlesztővel, hány napba milyen intenzitású munkát kell belesűrítenie. Ha egy nagy, bonyolult oldalt nagyon rövid határidővel szeretnénk megrendelni, ami igényelni fogja, hogy a fejlesztő minden más projektjét félretegye, túlórázzon, akár otthonról is dolgozzon rajta, az minden bizonnyal plusz költségeket fog maga után vonni.
Ahogy mindenhol máshol, határozzuk meg pontos igényeinket. Ha frissen indítottunk vállalkozást, azonban még egy hónapig fog tartani, amíg felújítás alatt álló üzlethelységünket ténylegesen ki tudjuk nyitni, valószínűleg nincs ok a folyamat siettetésére. Amennyiben vállalkozásunk meglévő weboldala egyik napról a másikra csődöt mond és ügyfeleink hirtelen nem tudnak kapcsolatba lépni velünk, akkor a probléma gyors megoldása megérheti az azzal járó plusz költségeket.
Természetesen egy ilyen rövid bemutató után nehéz megérteni az árazási folyamat minden pontos részletét, és nem is várjuk el, hogy ezt kívülről betekintve bárki teljesen átlássa. Saját irányelveinkről itt olvashatsz többet: Netro megoldások
Hogy biztosabb támpontot tudjunk nyújtani, alább bemutatunk néhány példát saját feljesztéseink közül:
Egy elektronikai üzlet egyoldalas weboldala, egyszerű, bemutató tartalommal. Szinte teljesen sablonokból építettük saját bérelhető weboldal-rendszerünk keretein belül, röviden bemutatja a céget, és tartalmazza elérhetőségeit.
Egy, az előzőhöz hasonló, sablonokból épített weboldal amelyet saját rendszerünkben építettünk, amely azonban rendelkezik kis mennyiségű egyedi fejlesztéssel, egy árajánlat-kérő és visszahívást igénylő űrlap formájában.
Az ilyen weboldalak megrendelésénél használható többoldalas struktúra is, valamint a csomag tartalmazza az egyéni domain-nevet és a csoportosítható galéria funkciót.
Hosszabb tartalmú weboldal, amelyet a wordpress keretein belül egyedileg fejlesztettünk, saját magunk által készített látványterv alapján. A fő tartalmat egy oldal keretein belül mutatja be, kiegészítve egyedi funkciókkal, dobozokban felnyíló tartalmakkal, az ügyfél által módosítható árakkal és galériával, időpontfoglalási és kapcsolatfelvételi űrlappal.
Az előzőhöz hasonló, egyedi fejlesztésű weboldal, amelyet saját látványtervünk alapján fejlesztettünk. A weboldal tartalmának szerteágazósága és mennyisége miatt azonban igényelte, hogy azt több oldalra és aloldalra bontsuk szét, a felvitt tartalmakat ezek dinamikusan kezelik (pl. ügyfelünk egy helyen egyszerűen tudja módosítani szolgáltatásai árait, az azokat szerepeltető oldalak és aloldalak ezt automatikusan lekövetik), a kiterjedtebb tartalmú oldalak és aloldalak igényelték a maguk egyedi fejlesztéseit.
Egyik bonyolultabb projektünk, és ez annak a komplexitásnak a kezdete, ahol már nehéz általánosan megbecsülnünk az árakat pontos adatok nélkül. Az előzőhöz hasonló, kiterjedt, komplex tartalmú weboldal több oldallal és aloldallal, amely azonban igényelte webáruház beépítését, amelyen keresztül a látogatók az oldalon tudnak rendeléseket leadni.
Weboldalt szeretnél, de még nem tudod, hogy pontosan milyet? Kattints a kék gombra, töltsd ki az időpontfoglalós űrlapot és mi felvesszük veled a kapcsolatot egy – megbízás esetén – ingyenes, indikatív, személyes, telefonos vagy online konzultáció keretén belül…
Online marketing tippek, trükkök és integrációk...
Tervezd te is tudatosan a digitális jelenléted!
Összes cikkÁllunk rendelkezésedre, bátran vedd fel velünk a kapcsolatot